کد مطلب:223718 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

معجزات حضرت امام رضا
ما در اكثر كتب خود نوشتیم كه معجزه برای امام كوتاه ترین و ناچیزترین مقام ولایت است و معجزه برای كسانی است كه درك معانی نمی كنند و از مرز ماده و صورت ظاهر قدمی فراتر نگذاشته اند برای این افراد جامعه از طرف پیغمبر و امام علیه السلام خرق عادتی می شود تا عقول جزئیه آنها درك مقام ولایت را در خور استعداد فهم خود بنمایند. بنظر ما بزرگترین معاجز پیغمبر و امام همان اخبار غیبی و اخبار و اطلاع از عالم ماورای ماده است و آنچه از مبانی علم و دانش می گیرد كه مرور زمان این حقیقت را تصدیق و اعتراف كرده و جهان علم و دانش در آستان این طبقه ی فاضله آسمانی بكرنش و خضوع و خشوع افتاده زمین ادب بوسیده اند.

معجزات حضرت امام رضا(ع) برای تمام افراد معتقد بامامت آن حضرت و بزرگواری و ارتباط آن حضرت با مقام غیب الغیوبی محرز و غیر قابل تردید و شك است در كتب مناقب و احادیث صدها بلكه هزارها معجزه نقل كرده اند كه جمع و تدوین آن از قرن دوم تا عصر حاضر برای ما كه غیر مقدور است و هر كس در عصر خود صدها از این معجزات و خرق عادات را درباره ی خود و معاصرین دیده و شنیده است و تمام این زواری كه در سال از دو میلیون می گذرد همه در خور فهم و لیاقت و استعداد و ادراكات خود معجزاتی از آن حضرت دیده اند كه در حقیقت غیر قابل انكار و از امور عادی آن بارگاه با عظمت شده است چه مریضها و مفلوجها و كر و كورها كه باذن خدا شفا بخشیده است و چه بی خانمان ها و بینواها و بیكارها و گرفتارها كه در چنگال مشكلات زندگی محصور شده اند و ببركت توسل و زیارت آن حضرت كار و مشكلشان حل شده راضی و خورسند از آستان آن حضرت برگشته اند و در هر سال مكرر دیده و شنیده شده كه چه امراض و مصائبی كه ببركت وجود مبارك امام هشتم بر طرف شده است.

در هر حال در كتب مختلف برخی از معجزات آن حضرت برای افراد نقل شده است كه ما كتب متقدمین را یادآور می شویم تا علاقمندان بدان كتب مراجعه كنند. [1] .



[ صفحه 130]




[1] عيون اخبار الرضا ص 329 - اثبات الوصيه مسعودي ص 178 - تنقيح المقال ممقاني ص 294 ج 1 - بنص فهرست نجاشي و طوسي - اعلام الوري ص 187 - غيبت شيخ طوسي ص 47 - 31 - روضة الواعظين فتال ص 190 - خرايج راوندي ص 45 چاپ هند - مناقب ابن شهر آشوب ص 404 ج 2 - دارالسلام حاجي نوري - دارالسلام بروجردي - لئالي الاخبار حاجي شيخ عبد النبي - وفات الرضا(ع) آقاي مقرم مؤلف معاصر ص 15 - 12 و غيره.